Jak se učit

11. dubna 2015 v 2:09 | The Small One |  The Small One
Slíbený článek o způsobech učení. Omlouvám se, jestli tam mám nějaké překliky nebo tak, o stylistice nemluvě, vůbec jsem to po sobě nečetla. Šlo mi o obsah a o to vám článek dát co nejdříve :) Nechť je vám k užitku ;-)




Tak jako máme různé smysly, jsou i různé preference informačních kanálů.
Někomu vyhovuje, když slyší přednášku, jiný potřebuje obrázky, někdo musí mít čtený text a další k zapamatování potřebuje hudbu nebo pohyb.



Kdo by chtěl mít lepší představu, nechť si prokliká tuhle přednášku: http://ulozto.cz/xDoTbxCz/psychodidaktika-pdf Je velmi užitečná a ušetří vám hromau času a energie.

Já budu psát o tom, co vyhovuje mně. Jsem poměrně vyhraněně vizuální typ. To znamená, že mluvené slovo skoro neukládám. Na druhou stranu, když si věci přečtu, pamatuji si velkou část. Abych si věci pamatovala, potřebuji v nich mít systém. A všechno si alespoň jednou zopakovat. Bez opakování to nefunguje.

Lístečková metoda - "kartotéka"
Využívám ji hlavně u věcí, kde je hodně výčtů.
V první řadě je klíčové si rozdělit učivo na segmenty podle nějakých okruhů. Ke každému okruhu si přiřadím barvu. Na lístečky formátu A5 (rozstřihané z barevných papírů) si každý okruh rozepíšu - z jedné strany lístečku název "kapitoly", na druhou v heslech to, co si potřebuji pamatovat.
Příklad: latinská mluvnice.
Potřebuji se naučit jednotlivé deklinace. K 1. deklinaci si přiřadím žlutou barvu. K druhé deklinaci oranžovou, ke třetí zelenou...
U každé delinace potřebuji prézens, imperfektum a futurum, všechno aktivní a pasivní. Takže si je rozepíšu na jednotlivé lístečky. Z jedné strany napíšu např. Prézens aktivní. Z druhé strany téhož lístečku napíšu
taceó tacémus
tacés tacétis
tacet tacent

A tak dále se všemi časy a všemi vzory.

Stejným způsobem se dá ale zpracovat třeba literatura. Doporučuji si vybírat barvy tak, aby vám nějak dávaly smysl ve spojení s tématem (romantismus mívám tradičně růžový a anarchisty červené, hádejte proč). Jednotlivé autory, řazené k romantismu, mám pak na růžových lístcích, a mám u nich výčet děl, někdy s krátkou poznámkou o tématu díla.

Syntax jsem měla dokonce každou otázku v jiné obálce. (Dodnes ty lístečky používám!)

Je to pracné, ale pokud je to věc, která je rozsáhlá a potřebujete ji uložit trvale a víte, že si ji budete opakovat, hodně vám to usnadní život.


Zvýrazňovače
Princip vyplývá z názvu. Jsou dvě možnosti - každou vytištěnou otázku si podtrhávám jiným sytým zvýrazňovačem v kombinaci se žlutou (protože obvykle potřebuji alespoň dvě úrovně zvýraznění), nebo v celé učebnici mám jednotný systém, třeba autora zvýrazňuji zeleně a jeho díla žlutě, zbytek podtrhávám perem.

Barevné otázky v počítači
Pokud mi někdo poskytne zpracované otázky, potřebuji je zpravidla upravit k obrazu svému. U každé si nastavím jiné barevné pozadí stránky. Systém nadpisů a podnadpisů si upravím tak, aby byl v celém předmětu stejný. Pracuji s odrážkami.

Sešity
Pokud si dělám výpisky, koupím si na konkrétní předmět konkrétní krásný sešit (je to investice kolem dvacky), do kterého to píšu. Devatenácté století je v sešitě z recyklovaného papíru s modrými kytičkami. Protože sešity sbírám, dost často vyberu některý, který jsem si koupila už dříve. Používám různé typy písem na nadpisy a podnadpisy a tento systém musí být v rámci jednoho sešitu jednotný. Pracuji s barvami psadla (báječné jsou gumovací propisky Frixion).

Grafické symboly
Je velmi užitečné, pokud mám výčet termínů, které jsem neznala a nepamatuji si je, a u každého prvku výčtu si vymyslím nějaký symbol, který dává smysl. Když si je opakuji, připomínám si je nakresleným symbolem.

Schémata
Zase věc, která vám pomůže nejvíce v případě, že si ji vymyslíte sami. Obdélníčky, pospojované různými typy šipek, přerušované čáry, různé barvy... Tvořivosti se meze nekladou! :)

Maluji si tak věci, které z textového popisu nechápu/nepamatuji si. Třeba jak v 19. století vznikala v Praze první česká divadla :)

Podobně fungují i tabulky.

Hudba
Nenechte si namluvit, že při hudbě se nedá učit. Záleží na každém jedinci, co komu vyhovuje. Většině lidí to spíše prospěje - minimálně překryje ruchy zvenčí.

Zpravidla se říká, že je třeba se učit při hudbě beze slov, ale mně nejvíce vyhovuje něco, co mám hodně oposlouchané, takže buď soundtrack ke Twillight (už od ávných dob, kdy jsem se naučila si ho spojovat s klidem, takže takový podmíněný reflex), nebo nějaký folk. Něco, co znám nazpaměť. Jsem schopná zároveň zcela soustředěně číst a u toho si broukat "Až půjdeš tam, kde není skoro nic, kde vítr vždycky samým sněhem hrál...". Což možná není úplně normální :D (Zmínila jsem se, že mám malinko poruchu soustředění?)

Auditivní typy, tedy lidé, kteří si pamatují sluchem, můžou zkusit použít hudbu tak, jako já používám barvy lístečků. Tzn. k romantismu si pouštět něco a k anarchistům něco jiného. Až to budete opakovat, pusťte si tutéž hudbu znovu!

Sezení na gymnastickém míči

Sezení na míči je jednak zdravé (pokaždé se na něj přesouvám, když mě bolí záda) a jednak vám pohyb může pomoci si pamatovat - podobně jako když třeba potřebujete u učení chodit (rytmus se hodí třeba právě u latinské mluvnice, když se učíte vysypat, jak se něco časuje/skloňuje). Abych měla knížku ve správné poloze, pořídila jsem si na ni stojánek. Notebook naštěstí drží sám :D

Jako bonus posílíte nohy i svalstvo trupu. A, eh, v posteli se to hodí, je to podobný typ pohybů. Zvlášť na koníčku. Jen se na tom míči nesmíte moc hrbit.

Pravidelný spánek
Spánek je při učení nesmírně důležitý. Je to ta chvíle, kdy mozek přesouvá informace z krátkodobé paměti do dlouhodobé a třídí je. Pokud se vám po třech hodinách učení chce spát, nemá žádný smysl se snažit pokračovat. Prostě zalezte do postele a chvíli se prospěte.
Se spánkovým dluhem se nic nenaučíte, protože mozek nemůže ukládat. Pokud máte zkouškové, zapomeňte na spaní 5 hodin denně. Ano, můžete spát 5 hodin - ale dvakrát :D Nebo jednou 5 a dvakrát 2. Nebo tak něco.

Odpočinkové aktivity
I ve zkouškovém potřebujete sem tam dělat chvíli něco, u čeho si emočně odpočinete.
Takovou aktivitu ale zařazujte raději po spánku a před učením (viz výše) než po učení a po spánku. Pokud se tři hodiny učíte a pak jdete hrát počítačovou hru, mozek zahltíte a on toho uloží mnohem více o hře a mnohem méně toho učení, než byste rádi. Podobně to funguje i se sexem.
Já osobně ráda prokládám učení hrou na flétnu nebo jinou uměleckou aktivitou. Bezva je i pohyb (vyplavují se endorfiny a zlepšuje se nálada - viz níže).

Emoční naladění
Pokud se učíte s nechutí nebo máte pocit, že jsou to zbytečné informace, limbický systém v mozku je vyhodnotí jako nezajímavé a neuloží je. Pokud vás věc zajímá a považujete ji za důležitou, zapamatujete si toho mnohem více a s menším úsilím. Učení hrou má tedy mnohem větší smysl, než by se zdálo. Najděte si na tom, co se naučit musíte, něco pozitivního :)

Pokud jsme ve velkém stresu, mozek neukládá. Navíc nám nervy můžou pěkně zamávat se spánkem. Pomáhají mi dvě věci - banány rozmačkané s kakaem (je to šíleně dobré) nebo čokoláda s oříšky (pročpak jsem už zase přibrala? :D ), a bylinné tablety Anti-stress od firmy Labofam, které mají v lékárně. Je v tom meduňka, srdečník, chmel a kozlík a báječně to funguje (a nejen před zkouškou, ale i v jiných emočně vypjatých situacích). Není návykový ani škodlivý a dá se brát dlouhodobě. Jo, a chrání močák, protože je v tom ten chmel. (Mívám močák podrážděný právě v situacích, kdy jsem ve stresu.)

Stěžejní je sebedůvěra.
Pokud jste přesvědčeni, že máte šanci na úspěch, skutečně ji máte. Pokud to vzdáte předem, vaše výsledky budou horší, i kdybyste učením strávili stejně času. Vaše očekávání hraje nezanedbatelnou roli. Pokud vás někdo přesvědčil, že jste blbí v matice, budou tomu odpovídat i vaše výsledky, i kdybyste měli mozek jedničkáře. Když jste zvyklí na úspěch, dostaví se. Předpokládejte tedy, že jste schopní zvládnout cokoli, pokud tomu věnujete dostatek času a entusiasmu!

Modlit se!
…fakt jsem ten index odevzdala, i když jsem tomu sama nevěřila :D Kus štěstí je kolikrát to, co rozhoduje o úspěchu nebo neúspěchu. Ale bez předešlých bodů to asi fungovat nebude.

___________

Každému vyhovuje něco jiného. Je tedy nutné přijít na to, co pomáhá vám. Napište mi své osvědčené metody!
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 kakin | 12. dubna 2015 v 21:51 | Reagovat

na tohle vsechno jsem fakt dost linej clovek...asi se na tu vysku vykaslu

2 malone | Web | 14. dubna 2015 v 16:43 | Reagovat

Ve skutečnosti ti tyhle na pohled pracné věci hrozně ulehčí život - učíš se efektivně, takže celkově tím strávíš méně času. A zvlášť když se na každou zkoušku učíš jednou a ne pětkrát :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama