Přínosy textových RPG + jak být lepším hráčem

7. října 2018 v 19:26 | The Small One |  The Small One
Dnes nepřináším další díl povídky, ale článek o mém velikém koníčku, kterému se věnuji místo psaní povídek. (Tak, a teď už víte, kde se flákám! Vinna!)


Hraní textových RPG se věnuji již dlouhá léta, dle období více či méně intenzivně. Zkušenosti mám i s hraním DrD, ale napsala jsem toho za život zásadně víc. Baví mě i hraní larpů. Vím tak, že - jako ostatně většina koníčků - i hraní textových RPG člověka nějakým způsobem rozvíjí. V tomto článku bych ale chtěla zároveň vysvětlit, jak být ještě lepším hráčem, protože obojí spolu úzce souvisí.
Textová RPG se liší mírou svobody - od těch, kde mnoho interakcí hlídá program (s těmi nemám žádnou osobní zkušenost) přes ty, která vede Pán jeskyně, až po hry mezi dvěma rovnocennými hráči (pro mě asi nejpříjemnější).

Přínosy. V součtu jde o skvělou průpravu pro kohokoli, kdo by chtěl někdy koketovat se spisovatelským řemeslem. Nejvíc užitečné vám RPG bude, pokud se zároveň budete snažit zlepšovat.
1) Zvyknete si pravidelně psát. A to je základ pro psaní jakéhokoli rozsáhlejšího díla.
2) Natrénujete čtení s porozuměním. Alfa a omega jakéhokoli vzdělávání se.
3) Zjistíte, že pravopis má svůj smysl. Jazyk je nástroj. Pokud ho neovládáte, nejspíš bude trochu složitější najít spoluhráče, protože chyby nejen kazí estetický požitek z textu, ale zároveň ztěžují porozumění.
4) Pokud si poctivě vymyslíte postavu a herní svět, budete se zákonitě potřebovat dozvědět spoustu nových věcí. Takže si rozšíříte obzory v nejrůznějších oblastech. Také se naučíte vyhledávat užitečné informace a pracovat s nimi, což je v současné době klíčová dovednost. Kvůli RPG jsem přečetla vážně hodně příruček a kvalifikačních prací!
5) Přijdete na to, že napsat si plastickou postavu hned na začátku vám ve výsledku hodně pomůže. Čím přesnější představu máte, tím snadněji se vám za ni bude hrát. A zároveň taková postava je zajímavá i v případě, že začnete psát například povídky.
6) Zlepší se vaše verbální vyjadřování. Hodně to oceníte při psaní maturitní písemky, diplomky i pracovních mailů. Ostatně, inzerát, kde hledám zaměstnance, jsem taky psala jen v rámci RPG - ale výsledkem je, že ho umím napsat. Psaní je řemeslo a RPG je zábavný způsob, jak ovládnout jeho velkou část.
7) Člověk se pomocí prožitých příběhů učí. RPG je bezpečným prostorem, kde si zkoušet i věci, které v realitě nechcete nebo není možné uskutečnit. (Pokud byste v tomto směru chtěli jít ještě hlouběji, doporučuji dramatické a komorní larpy. Tam už je ale riziko, že se budete ze hry pár dní vzpamatovávat, a navíc jsou povětšinou 18+ právě s ohledem na jejich dopad.)
A co udělat pro to, aby se z vás stal lepší hráč?
1) Buďte poctiví. Odveďte práci, kterou je potřeba odvést, pečlivě - v psaní postavy, i v psaní příspěvků. Snažte se psát nejlépe, jak jen dovedete.
2) Kontrolujte si pravopis. Dobré je mít v prohlížeči něco, co vám automaticky podtrhává chyby. Pokud nemáte, piště do Wordu a překopírovávejte. Ctrl+C, Ctrl+V, nic těžkého.
3) Projděte si návody na tvůrčí psaní. Na netu je jich spousta, fajn je například https://www.renenekuda.cz/ - najdete tu nejen různé tipy, ale i vyloženě nástroje na vytváření postav a příběhů, tipy na zápletky a podobně. Úžasná příručka je i Vypravěčství od Ondřeje Netíka, přestože se zabývá spíše hraním RPG naživo. Většina jeho postřehů je však přenositelná.
4) Pracujte na své slovní zásobě. Vyhněte se opakování slov. Postupem času můžete experimentovat i s mírou uměleckosti textu - použitá slovní zásoba a míra spisovnosti by ideálně měla reflektovat vaši postavu, zvláště v přímé řeči.
5) Pracujte s délkou vět. Lépe to zní, když se zásadně liší - jednou má osm slov, pak třeba čtrnáct, a další pět. Jinak je text monotónní. A samozřejmě by váš post měl mít nějakou přiměřenou délku. Děláte to proto, že vás psaní baví, ne?
6) Snažte se hledat originální zápletky. Najdete tak více prostoru pro fantazii a hra bude zajímavější pro oba. Je ale pravda, že RPG v tomto směru snese mnohem více než literární dílo. O tom, jak nápad rozpracovat v zápletku, třeba tady: https://www.renenekuda.cz/napad-premisa-zapletka-pribeh-jaky-je-v-tom-rozdil/ RPG má nicméně tu krásnou vlastnost, že často stačí přijít s nápadem, do zápletky se rozvine sám během interakce se spoluhráčem.
7) Nebojte se konfliktu. Pokud v příběhu nebude docházet k napětí, bude nudný a nezáživný. Konflikt může být jak mezi postavami navzájem, tak mezi postavami a prostředím.
8) Střídejte scény s různým emočním nábojem. Po smutné chvíli může přijít romantika, potom zaútočí vnitřní pochybnosti a postavy se pohádají. Zároveň ale je nezbytná jistá vnitřní konzistentnost a soulad s žánrem.
9) Vytvářejte postavy, které nejsou černobílé. Mary Sue nejsou dlouhodobě zábavné. I největší zloun by v sobě měl mít něco dobrého. Pohnutky vaší postavy (a ostatně ani její minulost) váš spoluhráč nemusí na začátku vůbec znát. (ALE viz bod 14.)
10) Pracujte s tajemstvím. Není to nezbytné, ale pokud spoluhráče čas od času něčím překvapíte, může to přinést zajímavý zvrat. (ALE viz bo 14.)
11) Respektujte logiku světa! Hodně vám pomůže, pokud je herní svět pro vás nějakým způsobem známý. S oblibou zasazuji příběhy do míst, která znám, ale není to nutné - potřebné je však mít svět propracovaný a orientovat se v něm. Pokud se scéna odehrává v interiéru, je dobré mít velmi přesnou představu, jak to tam vypadá. Tuto představu by však měl mít i spoluhráč. Pokud se váš příběh odehrává v USA, je pravděpodobné, že se budete muset něco dozvědět o jejich školském systému, stravování, některých zákonech (od kdy je povolen pohlavní styk?), LGBT právech a podobně.
12) Respektujte žánr! Pokud se žánr přesune pomalu a přirozeně a ani jednomu z hráčů to nevadí, je to v pořádku. Když ale z hororu uděláte komedii, příběh ztratí na dramatičnosti.
13) Komunikujte se spoluhráčem, když víte, že nebudete moci odepisovat.
14) Poslední, nejdůležitější rada, spíše pravidlo, důležitější i než i/y: hra musí být dobrovolná. Hrajte to, co chcete hrát oba. Týká se to především věcí nějakým způsobem potenciálně traumatizujících nebo spjatých se sexem. Zvláště v oblasti sexuálních scén je nezbytné si ujasnit předem, co je pro vás přípustné, co nikoli, a zda vůbec chcete do těchto vod zabrousit. Pokud se stane, že se hra zvrhne do něčeho, co hrát nechcete a vadí vám to, řekněte to a hru přesuňte nebo stopněte. DOPLNĚNÍ na záklaně poznámky Hanky: Pokud něco zásadního spoluhráč neví, jste na tenkém ledě. Domluvte se předem na tématech, kterým se chcete vyhnout. Ještě složitější to je, pokud jeden hráč píše minulost postavy spoluhráče. To doporučuji spíš v případě, že svého spoluhráče aspoň trošku znáte.
Pár věcí, co mě tak napadají jako potenciální triggery:
Sexualizované násilí (znásilnění, vydírání postavy za účelem sexu, trest sexem s jinou osobou, sexuální zneužívání v dětství... Tyto věci jsou zvlášť často bolavé téma i proto, že dost lidí za sebou nějaký nepříjemný zážitek tohoto typu má. Pro hodně lidí je ještě větší trigger být v roli násilníka.)
LGBT témata
Potrat/odmítnutí vlastního dítěte (pro mě velké fuj)
Těhotenství
Konkrétní fobie (hmyz, klauni, stísněné prostory...)
Konkrétní sexuální techniky (BDSM, piss...)
Smrt postavy

A nakonec klasika, která nestárne - možná ji znáte např. ze sociálních sítí. Tato pravidla využijete při psaní nejen RPG či uměleckém, ale i kdekoli jinde včetně kvalifikačních prací.


Všechny postřehy jsou mé, takže je víc než pravděpodobné, že mi něco chybí nebo někdo bude některé prvky vnímat jinak. Neměla jsem žádného betareadera. Budu moc ráda, když mi své námitky a doplnění napíšete do komentářů 😊
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama